دسته بندی اخبار و مقالات
اخبار و مقالات باریش
آموزش کیبورد (قسمت سوم)
يکشنبه, اسفند 06, 1396 by eamaster

 

۹- نحوه‌ی پیدا کردن نت F

خب حالا یک نکته‌ی نهایی قبل از اینکه آماده‌ی نواختن کیبورد باشید، داده می‌شود. مثل نوت C، آموختن نت F هم مهم است. به خاطر سپردن محل آن نسبتاً آسان است زیرا نت F همیشه قبل از یک گروه متشکل از سه کلید سیاه است. هر نت F را روی کیبورد برای آشنا شدن با آن پیدا کنید و بنوازید. مثل نت C، هر F نیز هفت نت با F بعدی یا قبلی فاصله دارد.

بدین روش می‌توانید محل همه‌ی نت‌های الفبای موسیقی را حفظ کنید. اگر بخواهید نکاتی اضافی را در این مرحله یاد بگیرید، سعی کنید همه‌ی Aها، Bها، Dها، E ها و Gها را نیز روی کیبورد پیدا کنید. نیازی نیست که این کار را قبل از رفتن به مرحله‌ی بعدی انجام دهید ولی انجام این کار جالب و آسان است. آن را امتحان کنید و دانش‌تان را بیازمایید.
۱۰- نت‌های کامل، نت‌های نصفه و نت‌های یک چهارم

موسیقی پیانو با نشانه‌های موسیقیایی استاندارد نوشته می‌شود که از پنج خط تشکیل می‌شوند. نیازی نیست بدانید که این خط‌ها نشانگر چه چیزی هستند. ولی چیزی که در این مرحله باید بیاموزید معنای نت‌های کامل، نت‌های نیمه و نت‌های یک چهارم است.

ابتدا تصویر بالا را ببینید. می‌توانید ببینید که چطور یک نت کامل، نیمه یا یک چهارم وقتی به صورت نشانگذاری نوشته شوند اندکی متفاوت بنظر می‌رسند. یک نت کامل یک نقطه با وسط خالی است. یک نت نیمه مثل یک نت کامل است ولی لبه‌هایش به سمت بالا کشیده شده‌اند. یک نت یک چهارم یک نت نیمه است فقط نقطه‌ی آن با رنگ سیاه پر می‌شود. اکنون که می‌توانید تفاوت بین هر کدام را ببینید بیایید کارایی آن‌ها را بررسی کنیم.

یک نت کامل چهار ضربه است. بنابراین نواختن یک نت C و شمردن تا چهار درهر تمپو را امتحان کنید (به عبارت دیگر هر ضربه باید مدت زمان یکسانی داشته باشد).

یک نت نیمه دو ضربه طول می‌کشد. اکنون یک E را به مدت دو ضربه و E دیگری را دو ضربه بنوازید. سپس بین Eها به طور موقتی انگشتان را بالا بیاورید (بعد از شمردن تا ۲). این بدین معنی نیست که باید تنها «یک، دو، یک، دو» را بشمرید. حتی زمان نواختن نت‌های نصفه، تا چهار بشمرید.

یک نت یک چهارم یک ضربه طول می‌کشد. برای این تمرین بعدی، یک نت G را به مدت یک ضربه بنوازید و این را چهار بار انجام دهید. یکبار دیگر، بین هر G، انگشت‌تان را بالا ببرید (بعد از شمردن تا ۱). مجدداً به خاطر داشته باشید که به جای شمردن «یک، یک، یک، یک» تا چهار بشمارید.


۱۱-اولین تمرین‌تان

تاکنون حالت بدن و دست‌تان، الفبای موسیقی و چند مفهوم تئوری موسیقی اساسی را آموخته‌اید. ولی ما تاکنون زیاد ننواخته‌ایم. و این بخش جالب کار است. پس بیایید با تمرینی ساده شروع کنیم.

شما محل C وسط را حفظ کرده‌اید. درست است؟ ما می‌خواهیم این تمرین را در C شروع کنیم. پس دوباره چک کرده و مطمئن شوید که محل آن را می‌دانید.

در این تمرین شما از انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت وسطی برای نواختن C، D و E استفاده می‌کنید. حال باید بدانید که همه‌ی این نت‌ها در کنار هم هستند. نت اول C و کلید سفید کنار آن D و کلید سفید بعد از آن E است
 

با شروع از C وسطی، C را با انگشت شصت دست راستتان، D را با انگشت اشاره و E را با انگشت وسطی‌تان بنوازید. چند بار این را امتحان کنید و وقتی آن را آموختید موقعیت‌های متفاوتی را روی کیبورد امتحان کنید.

به خاطر داشته باشید که وقتی چنین تمرینی را انجام می‌دهید به آهستگی شروع کنید. شما نمی‌خواهید دستان یا انگشتان‌تان را بکشید و آهسته کار کردن باعث کنترل بیشترتان می‌شود. اکنون یک چالش نهایی ارائه می‌شود. تاکنون ما روی دست راست تمرکز داشته‌ایم ولی می‌توانید نت‌ها را با دست چپ‌تان نیز بنوازید. بنابراین همین تمرین را با انگشتان دست چپ‌تان هم تمرین کنید.

تمامی حقوق این پورتال متعلق به آموزشگاه موسیقی باریش می باشد.
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟