دسته بندی اخبار و مقالات
اخبار و مقالات باریش
معرفی پدر موسیقی ایران
جمعه, آذر 03, 1396 by eamaster

بی شک می توان او را پدر موسیقی ایران نامید. او موسیقی را علمی آموخت . آثارش تکرار نشدنی است. شاگردان بنامی را آموزش داد. از اولین تحصیل کرده های موسیقی ایران است و بی شک اگر افرادی مانند او در موسیقی ایران نبودند شاید این هنر سالها پیش به پایان می رسید و موسیقی شکل تکرار و تقلید و بیگانگی می گرفت

همان چیزی که امروز به علت یتیم ماندن موسیقی ایران بیشتر از همیشه خودنمایی می کند.

کاش هم اکنون علی نقی وزیری را در موسیقی داشتیم تا روح تازه ای به این هنر می بخشید

علینقی وزیری، معروف به «کلنل»، موسیقی‌دان و آموزگار موسیقی و از پیشگامان آهنگ‌سازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایران  بود.

 کلنل علينقي وزيري در سال 1265 شمسي در تهران متولد شد. پدرش موسي وزيري افسر قزاقخانه بود که از جواني به کارهاي هنري پرداخت و به تعليم تار و ويلن مشغول شد. از شاگردان ممتاز درويش خان بود.

علینقی وزیری یکی از فرزندان بی بی خانم استرآبادی ، نویسنده، بنیان‌گذار اولین دبستان دخترانه و یکی از نخستین پیشگامان حقوق زنان ایران بود. از دیگر خواهر و برادران علینقی می‌توان حسنهلی وزیری ، مولود وزیری  ، خدیجه افضل امیری ، علیرضا وزیری را نام برد.

  از راست به چپ: علینقی وزیری. مهرانگیز ملاح. حسینعلی ملاح. حسین بهزاد

 وزيري پس از شهريور 1320 به رياست اداره موسيقي کشور و راديو مشغول شد. علينقي شاگرداني را تربيت كرد كه هر يك از آنهادر موسيقي ايران از استادان فن شدند كه از ميان آنها مي توان : ابوالحسن صبا ، روح الله خالقي ، موسي معروفي ، جواد معروفي ، حسين ملاح و فروتن راد را نام برد .

او ۳۰۳   کلوپ موزیکال  را تأسیس کرد که در این کلوپ هفته‌ای یکبار با شاگردان خود کنسرت می‌داد. وی در سال ۱۳۰۴ اقدام به برگزاری سلسله کنسرت‌ها و سخنرانی‌هایی در زمینه هنر و زیبا شناسی موسیقی   کرد. ریاست مدرسه موسیقی   در سال ۱۳۰۷ به او محول شد و در حدود سال ۱۳۱۳ در اثر جدیت در امر آموزش موسیقی توانست تدریس سرود را در برنامه درسی آموزش و پرورش دوره دبستان بگنجاند.

او تا آغاز جنگ جهانی دوم   در مقام ریاست مدرسه عالی موسیقی   انجام وظیفه کرد و سپس از کار کنار گذاشته شد. وی در این دوران به تألیف کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف موسیقی پرداخت و مدتی نیز به عنوان استاد ممتاز، در دانشگاه زیباشناسی هنر  تدریس کرد. او یکی از اساتید روح الله خالقی   (پدید آورنده سرود ای ایران ) بود و شخصاْ آهنگ نفت را به مناسبتملی شدن صنعت نفت ایران  ساخت که یک بار از رادیو ایران  در همان زمان نیز پخش شد.
استاد وزيري در تهيه مارش هاي ميهني کوشش فراوان داشت و آثار با ارزشي از خود به يادگار نهاده است.

روح الله خالقي از شاگردان او معتقد است که خدمات کلنل وزيري به موسيقي ايران به حدي است که مي توان گفت هيچکس تا کنون در صنايع ظريفه چنين کار مهمي انجام نداده است

علینقی وزیری در سال ۱۳۵۸  در تهران درگذشت.

به خاطر سابقه کار نظامی خود بیشتر به «کلنل» معروف بود.ایرج میرزا در وصف او در منظومه زهره و منوچهر   از زبان زهره گفته‌است:

من کلنل را کلنل کرده‌ام   پنجه او رهزن دل کرده‌ام
نام مجازیش علی‌النقی است   نام حقیقیش ابوالموسیقی است

              کلنل وزیری

آثار استاد علینقی وزیری:

آثار مکتوب: دستور تار وسه تار (دو جلد)، دستور ویولون (۲ ج)، موسیقی نظری (۳ بخش)، در عالم موسیقی وصنعت (مجموعه خطابه‌ها)، سرودهای مدارس، زیبا شناسی در هنر وطبیعت (ترجمه و اقتباس)، تاریخ عمومی هنر و زیبا شناسی، سرودها از پندهای سعدی و مجموعه نوشته‌های پراکنده (به کوشش سید علیرضا میرعلی نقی).

آثار صوتی:

 صفحات گرامافون، شامل تکنوازی‌های تار، همنوازی ها(با ساز/ ارکستر / آواز) از ساخته‌های خود همراه کلام حسین گل گلاب و دیگران. بازسازی شده‌ها توسط ارکستر بزرگ رادیو تهران، به رهبری روح الله خالقی و جواد معروفی.

گل هاي رنگارنگ برنامه هاي شماره238،257 و370

آثار انتخابی: دخترک ژولیده، ژیمناستیک موزیکال (تکنوازی‌های تار)، شکایت نی مشتاق وپریشان، دوست

آثار بي آواز :

به سوي تخت ، مارش ظفر ، مارش ايران ، مارش اصفهان ، بند باز ، دخترك ژوليده ، حاضر باش ، ژيمناستيك موزيكال ، دزدي بوسه ، رقص دختر من و تنها اثر سنفنيك موسوم به سنفوني شوم و آخرين اثر ايشان به نام سنفوني نفت .

موسيقي با آواز :

 اين بخش تشكيل مي شود از سرودها و ترانه ها مانند : سرودهاي پاينده ايران ، سرود مهر ايران و آهنگهايي كه روي شعر شاعران متقدم نهاده است ، مانند : خريدار تو ، شكايت ني ، نيمشب ، و غيره . اپرت ها(نمايش آهنگدار) ، مانند : اپرت دايي كچل ، اپرت گلرخ ، اپرت شوهر بدگمان و غيره . نمايشنامه ها ، مانند : خانم خوابند و نمايشنامه تشك پر غو.

 

 

تمامی حقوق این پورتال متعلق به آموزشگاه موسیقی باریش می باشد.
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟