دسته بندی اخبار و مقالات
اخبار و مقالات باریش
شاخ‌ها هم در عزاداری حسین به صدا می‌آیند
شنبه, شهريور 31, 1397 by eamaster

رسم است در هیئت‌های عزاداری بوشهر همراه سنج و دمام، بوق هم که از شاخ حیواناتی مثل گوزن و کَل است به عنوان تنها ساز بادی استفاده شود. در بوشهر چهار شاخ معروف وجود دارد که قدمت آنها به سال‌های دور می‌رسد.

علی اخلاقی که حدود ۶۳ سال دارد و از ۱۲ سالگی به طور جدی بوق نواخته است، درباره بوق یا شاخ به ایسنا، گفت: شاخ‌هایی که برای بوق استفاده می‌شود بیشتر به گوزن و بز کوهی تعلق دارد. این شاخ‌ها از آفریقا وارد ایران شده است.  در برخی از مناطق ایران نیز بیشتر از شاخ کَل استفاده می‌شود. بیشتر شاخ‌هایی که در بوشهر وجود دارند از فرانسه، آفریقا و بنگلادش آورده‌ شده‌اند.

او با بیان اینکه شکار گوزن و کَل در ایران غیر قانونی است، اظهار کرد: به همین دلیل شاخ کمتری را می‌توان در ایران پیدا کرد که وارداتی نباشد البته ممکن است بتوانید در مناطق اطراف بوشهر شاخ‌های ایرانی هم پیدا کنید.

به گفته این نوازنده بوق، بیشتر هیئت‌های مذهبی بوشهر در ماه محرم از سِنج، دمام و بوق استفاده می‌کنند و نوازنده‌هایی برای این کار دارند، هیئت‌هایی هم که نوازنده ندارند از نوازنده‌های دیگر برای نواختن دعوت می‌کنند. مراسم عزاداری همراه با بوق، سِنج و دمام زنی از هفتم ماه محرم در مساجد بوشهر شروع می‌شود و تا ۱۳ این ماه ادامه دارد. همچنین این مراسم تا آخر ماه صفر شب‌های جمعه در مساجد برپاست.

تمامی حقوق این پورتال متعلق به آموزشگاه موسیقی باریش می باشد.
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟