دسته بندی اخبار و مقالات
اخبار و مقالات باریش
اصطلاحات موسیقی(1)
شنبه, فروردين 17, 1398 by eamaster

ارکستر مجلسی (Chamber orchestra)
به ارکستری گفته می‌شود که در آن از ساز‌های زهی آرشه‌ای، ساز‌های بادی چوبی و ساز‌های کوبه‌ای و ساز‌های شاسی دار یا کلیدی همچون پیانو استفاده شود. ارکستر مجلسی در حقیقت ارکستری کوچکتر (از نظر تعداد نوازنده و ساز) از ارکستر‌های سمفونیک است. 

آکاپلا (Akapela)
آکاپلا به موسیقی کرال بدون همراهی ساز گفته می‌شود. موسیقی کرال ساخته‌هایی است که توسط آهنگسازان برای آواز گروهی (یا گروه کُر) نوشته می‌شود.

آکسان
تاکید بر یک نت به گونه‌ای که قوی‌تر از نت‌های مجاور اجرا شود.

بمل (Flat)
یکی از علامت‌های تغییر دهنده‌ است که قبل از نت‌ها گذاشته می‌شود. این علامت صدای نت را نیم پرده پایین می‌آورد. به‌عبارت دیگر صدای نت را نیم‌پرده بم می‌کند. بمل در تقابل با دیز است.

اکتاو (Octave)
گاه به اختصار به صورت ve 8 و P8 نیز نوشته می‌شود. در زبان لاتین یعنی عدد هشت. اکتاو در موسیقی نشان دهنده هفت نُت پایه‌ای موسیقی Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله هفت نت است می‌باشد. هر ساز دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت‌ها است و دامنه ساز‌ها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو است می‌سنجند. بدیهی‌ست که ساز‌های مختلف دارای تعداد اکتاو‌های مختلف هستند. در واقع بازه‌ی اصوات موسیقی به زیربازه‌هایی به نام اکتاو تقسیم می‌‌شود. یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می‌‌شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای آن است.

اتود (Etude)
درموسیقی به قطعه‌هایی که گفته می‌شود که هدف آن‌ها ارتقای تکنیک نوازندگی است. هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف‌های تکنیکی هنرآموزان توصیه می‌شود. 

اُورتور
اُورتور قطعه‌ای سازی است که به عنوان مقدمه برای اپرا، اوراتوریو، باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا می‌شود و معمولاً شامل نغمه‌های اصلی آن اثر است. این قطعه در اجرا‌های نمایشی زمانی که هنوز پردهٔ نمایش بالا نرفته‌است، توسط ارکستر اجرا می‌شود.
در موسیقی ایرانی، از اواخر دوره قاجاریه (برای اولین بار توسط درویش خان) مقدمه‌ای بنام پیش‌درآمد قبل از درآمد اجرا می‌شود.
 
باس
یکی دیگر از اصطلاحات موسیقی باس است. باس نام بازه‌ای از صدا در موسیقی و گونه‌ای که از صدای بسیار بَم انسان در خوانندگی و اپرا است.

بافت موسیقایی (Musical Texture)
بافت در هنر موسیقی احساسی است که به شنونده دست می‌دهد. شنونده‌ی یک قطعه موسیقی ممکن است قطعه را با صفاتی مانند نرم، خشن، ظریف یا لطیف، خوش رنگ یا نگران کننده توصیف کند. در موسیقی ارکستر یکی از عوامل مهم متجلی در بافت موسیقی سازبندی آن است. 
بافت موسیقی نه تنها در موسیقی چند بخشی بلکه در موسیقی تک بخشی و آواز هم متجلی می‌شود. مثلا یک قطعه رزمی و حماسی با یک قطعه عاشقانه دارای بافت‌های گوناگونی هستند.

پارتیتور (Score)
نت‌نویسی‌ای که نت تمام بخش‌های سازی و آوازی یک ارکستر بزرگ، ارکستر مجلسی یا هم‌نواز‌های دیگر بر روی آن ثبت شده باشد. 
 

تمامی حقوق این پورتال متعلق به آموزشگاه موسیقی باریش می باشد.
نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟